fredag 28. oktober 2011

Argentinerne - del 3

28/10/11. 14.25

Har tidligere skrevet om rare og mindre rare saker argentinerne gjør. Nå tenkte jeg at jeg skulle beskrive noen rare situasjoner som er typisk her i Argentina.
  • For det første er alle forkjøla hele tiden. Nok en sammenheng på at det ikke er forskjell på mitt og ditt når det kommer til drikke. Det jeg skulle fram til var at de har ingen grenser for hvor de snyter seg. Alle steder tar de fram papir og snyter seg så det høres ut som at de får med seg alt av indre organer. Dett gjør de gjerne midt i timen, når alle er helt stille og læreren står å prater. Eller kanskje plutselig midt i en samtale. Eller under et møte. Ingen hemninger. Merker jeg blir alltid litt klein når folk gjør det sånn rett foran meg. 
  • Når man blir invitert på middag til venner så tar man alltid med penger og gir til verten. Som regel mellom 10 og 20 pesos(13-26 kr), men dette får vi alltid beskjed om på forhånd. Dette også om man på en måte blir invitert på familiemiddag. Det er heller ikke flaut å si "ta med 10 pesos" om man inviterer.
  • Man gir ikke bursdagsgave når man drar i bursdag til venner. Kun hvis det er en av dine alle beste venner. Da handler man for ca. 20 kr, og spleiser med de som skal gi gave. 
  • Når man låner penger gir man alltid tilbake. Uansett om man låner 1 pesos, som tilsvarer 1 kr(1,3 kr presis). 
  • Når noen har bursdag (spesielt gutter) er det ikke som i Norge, at man får en dag der alle er snill osv. Nei her er det motsatt. Det er den ene dagen i året man får gjøre hva man vil med bursdagsbarnet. En av "tradisjonene" er at alle stiller seg rundt bursdagsbarnet, mens bursdagsbarnet står med bøyd rygg, og alle slår løs. Også normalt å lage diverse matrører som man kaster på bursdagsbarnet. (jeg skal låse meg inne på dagen min)
  • Når man trenger noe, er man plutselig bestevenner. Er man tom for penger på mobilen og "MÅ" sende en melding, er man kjempehyggelig med de som har penger på mobilen, helt til meldingen er sendt. 
Nå har jeg ikke tid til å skrive mer, så da får dere vente i spenning på flere. Det er fredag, og det betyr helg, og helg betyr festligheter. Vet ikke helt hva jeg skal i kveld enda, men jeg vet at det alltids blir noe. Nå skal jeg til ei venninne å sole meg med svømmebassenget og se på katteungene. 

Her er forresten de to andre innleggene om argentinerne:

1 kommentar: