tirsdag 18. oktober 2011

AFS

For meg var det aldri noen tvil om hvilken organisasjon jeg skulle reise med, og det med god grunn. Har hittil ikke hatt noen dårlige opplevelser med organisasjonen.

AFS er verdens største og eldste utvekslingsorganisasjon som sender ut studenter til over 50 forskjellige land. AFS er en frivillig organisasjon, og rundt i verden er det ca. 30.000 frivillige i de forskjellige lokallagene. Det er kun de som jobber på hovedkontoret som får penger for arbeidet. Vertsfamiliene får ikke penger for å ha en student boende, noe som viser at det er studenten familien er opptatt av, ikke pengene. AFS har fred som formål og ønsker å oppnå dette gjennom å legge til rette for større forståelse og mer kunnskap om andre kulturer.

Søknadsprosessen:
Her var det masse ark som skulle fylles ut. Var veldig mye som skulle skrives under på, fylles ut og ordnes. Men ettersom jeg har skjønt er at det er ganske likt i alle organisasjoner, og at det så klart er en grunn for at alt dette måtte fylles ut. Noe som AFS kunne vært bedre på var at det var noen steder var det litt uklart hvem som skulle skrive under, og hva vi skulle skrive, så det ble noen returer. Men når det er sakt, var AFS svært behjelpelig når jeg hadde spørsmål. Under søknadsprosess var det lett å få kontakt med de, enten per telefon, eller mail. De var veldig flink til å svare på alle spørsmål.

Under søknadsprosessen hadde vi også et intervju der to stk. fra AFS kom å snakket med meg. Det var mye repetisjon av det som jeg hadde skrevet på søknaden, men dette var nok for å få et ordentlig inntrykk av meg som person. Itillegg snakket de med foreldrene mine og kunne svare på spørsmål. For dere som kanskje er nervøs før et slikt intervju har ingenting å bekymre dere for, det var så koselig som bare det.

Etter en god stund venting fikk jeg endelig svar på søknaden at jeg hadde fått plass i Argentina i form av brev.  Husker egentlig ikke når på året dette var, men jeg tror det var litt utpå nyåret.

Aktiviteter med AFS:
Før vi dro hadde vi en obligatorisk preorientering i april sammen med alle som dro fra Møre og Romsdal. Dette var en helg med masse forberedelser, læring og leker. Fikk også mulighet til å bli kjent med alle som skulle dra, og det er også samme gjeng som skal på reorientering når vi kommer hjem, noe jeg ser fram til. Denne helga var utrolig artig, og jeg lærte utrolig mye som jeg har tenkt mye på her.

Ellers har AFS møter en gang i måneden (iallefall i lokallaget i Molde). Før jul er det studentene som har vært ute som forteller om landet de var i, mens etter jul, er det studentene som er utvekslingsstudenter i Norge(Molde) som forteller om sitt land. Her blir man også kjent med mange som er i "samme situasjon".

Ventetid fram til avreise:
Fikk vite rundt påsketider den endelige avreisedatoen. Dette synes jeg er veldig bra, med tanke på at flere andre organisasjoner ikke gir beskjed før 1 uke før. Når jeg fikk bekreftet plass fikk jeg passord til AFS sine hjemmesider der det ble lagt ut informasjon og der vi som skulle reise kunne snakke sammen. ca 1 gang i måneden ble det lagt ut informasjon til et hefte som heter " på reisefot" der det sto en del om hva man måtte forberede seg på. Ellers var det jo bare å vente på familie. Jeg fikk vite min familie ganske sent; i juli. Husker jeg var litt stressa, men etter å ha snakket med hovedkontoret var det visst ikke noe å bekymre seg for. Beskjed om familie fikk jeg i form av mail.

AFS i Argentina:
Jeg har enda ikke hatt noe særlig med AFS å gjøre her enda, men det er lett å merke at det er nok en del bedre i Norge. Da vi kom hadde de stelt i stand en bra ankomstleir i 2 dager. Leiren var absolutt bra. Her i Rio Cuarto har vi også et lokallag som har litt aktiviteter. Alle får en egen kontaktperson. Har hatt litt problemer med at kontaktpersonen ikke vet noe særlig, men da har hun iallefall gjort det hun kan for å finne ut av det.

Alt i alt vil jeg si at så langt på min reise har AFS gjort en veldig bra jobb. Jeg har ikke noe særlig å utsette. Det eneste er kanskje at jeg skulle ønske vi her, som i Norge, hadde fått en kontaktfamilie og ikke bare en kontaktperson. Dette fordi jeg kunne godt tenkt meg å komme litt inn i en annen familie for å se litt mer forskjeller innenfor kulturen.
 AFS er virkelig en seriøs organisasjon der man alltid får svar om man lurer på noe. Det jeg setter mest pris på med organisasjonen er at vi norske reiste sammen noe som gjør at jeg har fått kontakt med mange som er i samme situasjon. Jeg setter også pris på at det er et lokallag der jeg er og de forskjellige aktivitetene AFS her både i forkant, under og etter reisen. Det aller beste er nok de gode forsikringene AFS har, og det at det er en frivillig organisasjon, at ingen tjener på å ha studenten boende.

Så til alle dere som skal reise i framtiden vil jeg anbefale AFS på det varmeste.
Her er hjemmesida: http://afs.no/ Og her er link til søknadskjema: http://afs.no/afs/portal.asp
Husk at om dere lurer på noe kan dere spørre her: http://sofieiargentina.blogspot.com/2011/10/sprsmalrunde.html  Tror jeg svarer på spørsmålene til helga, når jeg får tid.

1 kommentar:

  1. Dette var jo flott presentasjon av ditt møte med AFS. Stor klem fra mams

    SvarSlett