tirsdag 25. oktober 2011

Leonardo Da Vinci

25/10/11. 13.00

Jeg går da altså på en skole som heter Leonardo Da Vinci. Skolen har ca. 180 elever, altså en liten skolen. Dette er skole fra det de kaller 1.-6. klasse. Jeg går i 5. her, noe som tilsvarer 1./2.klasse VGS i Norge. Jeg går altså sammen med flest 95'ere siden de starter på skolen ett halvt år før oss, i Norge. Det er også mange 94'ere og noen 93'ere siden mange må gå om igjen året. Jeg trodde på forhånd at det kanskje ville bli litt rart å gå med 95'ere, men dette er noe jeg virkelig ikke tenker på. Det er kun en klasse per trinn. Altså ikke noe A, B, C osv. Leonardo Da Vinci er en privatskole og er av de "dyre". Det koster 400 pesos i måneden, altså ca. 530 kr. Skolen er ikke så veldig streng når det kommer til støy og behandling av skolen, men strengere når det kommer til karakterer(virker det som). På skolen brukes gulvet som søppelkasse og veggene som tegnebrett. Det er aldri stille, og ens bestevenn, ja det kan like så gjerne være læreren. Skolen har også egne hunder. Har ikke helt telling på hvor mange, men tror det er ca. 5. De går like mye inne som ute.

Vi har ikke uniform på skolen, men vi har en t-skjorte og en hettegenser som kan brukes, men dette er noe man kan velge selv. Personlig bruker jeg de nesten hver dag fordi de er superkomfortable. På skolen bruker vi mest daffeklær egentlig, og veldig få bruker sminke. Det er altså et utrolig avslappet forhold til hvordan man ser ut på skolen noe som er digg, og fører til at jeg står opp 20 minutter før jeg må dra til skolen. Det er heller ingen regler for hvordan man skal kle seg.

Jeg starter på skolen kl 07:45. Da møtes hele skolen utenfor, mens vi heiser flagget og alle klapper. Deretter sier kanskje rektor noen ord og avslutter alltid med "Dette er en fin dag for å lære noe", før alle går inn, bråker litt, og så klar for at timen starter. Selv om det er fast tidspunkt på når timene starter og slutter, blir ikke dette overhodet fulgt. Jeg føler vi har mer friminutt enn skole egentlig. Skolen slutter ca. 13:40.

Her er timeplanen min:

Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Kunst
07:45-09:10
Teater/Kunst
07:45-09:10
Matematikk
07:45-09:10
Matematikk
07:45-09:10
Praktisk fag
07:45-09:10
Biologi
09:20-10:40
Teater
09:20-10:40
Engelsk
09:20-10:40
Praktisk fag
09:20-10:40
Praktisk fag
09:20-10:40
Kjemi
10:50-12:10
Språk og litteratur
10:50-12:10
Engelsk/Naturfag
10:50-12:10
Filosofi
10:50-12:10
Historie
10:50-12:10
Språk og litteratur
12:12-13:40
Geografi
12:12-13:40
Naturfag
12:12-13:40
Filosofi/psykologi
12:12-13:40
Psykologi
12:12-13:40
Gym
15:00-16:00


Gym
14:00-15:00




Kunst: Som jeg skrev i det forrige innlegget så vet jeg ikke helt hva dette faget er, siden vi gjør det samme her som i teater.
Kjemi: Her går det for det meste ut på å skrive reaksjonlikninger langt utenfor mitt nivå. Skjønner ikke noe her, skriver bare av tavla.
Språk og litteratur: Tilsvarer altså norsk i Norge. Her skjønner jeg faktisk ofte hva det er snakk om.
Gym: Kan man kalle det gym? De fleste har på seg dongeribukse. Jogger ca 10 metere før vi går kanskje 50 meter. Da har vi varma opp. Så spiller vi baseball resten av timen. Det er kanskje verdens daffeste sport(når man ikke kan det). Jeg skjønner ingenting, har bare skjønt at når jeg treffer ballen med kølla skal jeg springe. Så da gjør jeg det.
Teater: Hva mer kan man si, teater er teater. Forskjellige teateroppgaver. Her har vi feks. laget en film.
Matematikk: Den som sier at matematikk er likt i alle land tar FEIL. Rare saker. Begynner å skjønne litt måten de gjør ting på nå. Nivået er faktisk ganske likt, men de går ikke så grundig inn på ting som i vi i Norge, og derfor aner de ikke hva de skal gjør hvis de får en oppgave som er litt annerledes.
Engelsk: Ikke så veldig overraskende veldig lett. Det som gjør det vanskelig er det er lite snakk på engelsk, men mest spansk, og forstår derfor ikke alltid hva jeg skal gjøre.
Praktisk fag: Her heller har jeg ikke forstått helt hva faget går ut på. Men det vi driver med nå er at hele klassen har forskjellige oppgaver. Min gruppe maler et skur, mens noen andre lager en bil (forskjellig vanskelighetsgrad? neida).

Når det gjelder de vanlige fagene så går det mest ut på at læreren står å snakker, elevene noterer. Vi har ikke bøker i de fleste fagene. Det er også ofte gruppearbeid.

Når det kommer til hvordan jeg henger med på skolen, så må jeg si at der henger jeg ikke noe særlig med. Eneste fagene jeg er med i som normalt( altså gjør oppgaver) er i matematikk, engelsk, teater( mer eller mindre), kunst og praktisk fag. De andre skjønner jeg veldig lite når læreren står å snakker fortere enn jeg trodde det skulle være mulig. Rekker ikke tenke over hva temaet er før de starter på neste tema. Det er ganske slitsomt, og også veldig frustrerende siden jeg føler meg litt "ubrukelig" på skolen. Savner faktisk litt å ha faste rutiner når det kommer til lekser og prøver. Tenk at jeg sier det da! Men dette er iallefall en av grunnene til at jeg nok ikke tar det som tellende. Det blir rett og slett for vanskelig når jeg skal gå realfag. Jeg har aller mest lyst å konsentrere meg om å lære språket (som forresten det går ganske bra med for tiden).

Litt bilder fra skolen. Tror jeg har vist litt før, men likevel.
I klasserommet. Klasserommene er ikke spesielt store, men helt grei

Her ser dere deler av det vi maler

Jentedoen

Skolen og skolegården

Alle klasserommene har hver sin farge

Pultene står alltid hultetibulter(skrives det sånn!? dere skjønner hva jeg mener)

Skolegenseren og skolen

Skolen

Skolegården

Pultene
Har ikke sånn bra bilder av klasserommene osv. Men på skolen i dag så laga vi en kort "reklame"film for skolen. (Gruppa mi fikk 10/10 og 1. plass. Johoo). Når jeg får kjøpt meg en USB-penn skal jeg få overført de to filmene vi har laget og lagt ut så dere får se. 

Hvis dere har noen fler spørsmål ang. skolen er det bare å spørre, så skal jeg svare i kommentarfeltet.

3 kommentarer:

  1. Hei! Må sei du skrive veldig bra, sitte å ler litt for meg sjøl av visse kommentarer :) eg lurte på en ting, når du seie du ikkje tar året gjeldende, vil det sei at du må gå andre året på ny neste år? I tilfelle, er det sånn at du ikkje får ver russ med 94 elever, eller? haha, random spørsmål men..
    Håpe ellers du har det bra! ser ut t at du kose deg :) hilsen Tonje (venninne av Sigri)

    SvarSlett
  2. Hei Tonje:-) Ja, må gå andre året med 95'ere. Og ja, være russ med de. For meg er ikke dette noe problem siden flere av vennene mine skal gjøre det samme. Altså flere 94'ere skal enten gå året om igjen, eller så går de toppidrett, altså 4 år. I tillegg går det jo ann å være med litt på feiringa selv om man ikke har rødbukse på:-) hehehe!

    SvarSlett
  3. Du er så flink til å svare! Og du skriver så utrolig godt!

    Håper du trives og at du koser deg :-D

    SvarSlett