søndag 23. oktober 2011

Svar på spørsmål

23/10/11, 18.45


Mamma:
1.Jeg kunne tenke meg bilder og litt om innholdet i din skolehverdag. Hvilke fag har du?

Jeg kan lage et innlegg om skolen ja. Kan jo ramse opp fagene jeg har her da: Biologi, kjemi, språk og litteratur, gym, teater, geografi, matematikk, engelsk, naturfag, praktisk fag, filosofi, psykologi, historie og ”kunsk”(har ikke helt skjønt dette faget, men siden vi har samme lærer i teater går det veldig i hverandre).

Sigri:
2.eg lure veldig på om du har noen planer for sommerferien? korti starte den og kor lenge vare den? har du planer om å komme sørover? eg har nemlig ein liten plan om at dåkk kasnkej kunne komt ein store gjeng ned her, bare ei langhelg eller noe, bodd på hotell og så kunne eg vist dåkk byen og "El Chalten" som e veldig populære plasser :) hehe! ellers så lure eg på om du kan fortelle litt om de beste vennene du har her !

Jeg har så klart veldig lyst å komme å besøke den søteste Sandnesjenta, men vet ikke helt om lommeboka strekker til. Lille meg har litt for mange planer. Men tur til Sandnes, det kan jeg love!
Jeg har mange planer for sommerferien som starter i begynnelsen av desember og varer i tre måneder. I desember skal jeg med familien til Cordoba på konsert med Maná (ukjent for meg også), og senere skal jeg til Brasil med klassen til Paula. Jeg gleder meg sånn! I januar skal jeg meste sannsynlig sammen med venninnegjengen til Paula til et sted ikke så langt unna der vi skal leie en leilighet med basseng. Uka etter skal jeg sammen med familien på et type feriehotell, og i slutten av januar skal jeg forhåpentligvis reise med AFS til nord.
Jeg kan godt fortelle litt om vennene mine, men jeg tar det i et eget innlegg.

Ingeborg:
3.Syns det var et fole bra tips med gulrotkake til vertsfamilien, så det e kult hvis du har en bra oppskrift? I lure på om AFS i din region eller i Argentina generelt e "aktivt"? Feks.: arrangere dem nokken tura eller helga eller kvelda eller nokka?

Jeg brukte denne oppskrifta til gulrotkaka: http://www.klikk.no/mat/spise/article482635.ece , uten appelsinskall. Supergod! Skal faktisk lage igjen i dag.
Når det kommer til AFS i min region så vil jeg på en måte si at det er aktivt. Det er møte hver uke, men det er ikke møter jeg drar på, for det er mer om man har ”problemer”. Ellers var jeg på en sammenkomst i går, og får en gang innimellom beskjed om aktiviteter. Det er ikke veldig mye, men mer enn jeg hadde forventet egentlig.

Marte:
4.i bare lure på om du kan skrive litt om familien din, presentere litt kem dem e eller ka i skal si (detta gjeld selvfølgelig også dyra, sia du har KATT)

Jau, det kan jeg jo gjøre. Tar det også i et eget innlegg. Blir spennende på bloggen framover ja:--)

5.ka e yndlingsmaten din der nede?

Yndlingsmaten min ja.. hva kan det være!? Milanesa er veldig godt da. Det er som et tynt kjøttstykke meg brødsmuler rundt, stekt i ovnen eller panna(med mye olje). Det høres kanskje ikke godt ut da jeg nevnte brødsmuler, men det er jo sånn som er spesielt for Milanesas. Dette spiser vi nesten hver dag faktisk.

6.ka savne du mest av mat som vi har hjemme i Norge?

Savne generelt norsk mat. Maten her er god den, veldig ”barnevennlig”, som jeg liker å si, men må si at den norske er bedre enn man skal ha det til. Savner valdig at maten er krydret. Matretten jeg savner mest må være ris, kylling og Sweet chilli-sause. I tillegg er ordentlig frokost med grovbrødskive og melk et stort mangel her.

7.kordan e prisan i forskjell til Norge?

Mat og ”tjenester” er ekstremt billig her. For eksempel en alfajor, som er en type kjeks/kake, som i Norge garantert hadde kostet minst 25 kr, koster her 3-4 kr. Kjøpte like gjerne 1 kg gulrøtter da jeg skulle handle til kaka, og da måtte jeg betale 4 kr. Startprisen på taxi er 3 kr, og en tur på 20 minutter koster ca 30 kr. Å dra på kino koster meg 30 kr, og en is med to kuler koster 8 kr. Når det kommer til klær og elektronikk er faktisk prisene ganske så like Norge. Altså, det finnes billigversjoner av alt, men om man skal ha OK klær så må man faktisk betale omtrent det samme som i Norge.

8.e det stor forskjell på ungdom der og ungdom i Norge?

Ja, jeg vil faktisk si at det er veldig stor forskjell. I Norge er vi helt klart mer selvstendige, og de fleste er mye mer modne for alderen. Her er det ”kult” å være det de kalle ”gato”, det vi kan sammenlikne med ”løs”. Altså her er det om å gjør å kysse flest personer i løpet av en kveld. Om man har kjæreste gjør jo ikke det noe, sier jo bare at man angrer etterpå. Jeg blir like sjokket hver gang.

9.kordan ser en typisk dag ut for d?

Har faktisk skrevet et innelegg om dette, http://sofieiargentina.blogspot.com/2011/08/en-vanlig-dag.html men kan jo fort ramses opp. Starter dagen kl 07.15 og er på skolen kl 07.45. Er ferdig på skolen kl. 13.40 (to dager i uken senere på grunn av gym). Når vi kommer hjem spiser vi lunsj, og deretter gjør jeg evt. lekse eller øver på spansk før jeg noen dager tar meg en siesta. Kl. 19.30 drar jeg på trenging, og rundt 22.00 spiser vi middag. Etter middag legger jeg meg. Så klart er ikke hver dag lik. Noen dager så har jeg jo planer, men dette er liksom det jeg gjør hver dag.

10.ka ønske du d i julegave?

Hoho, til jul ønsker jeg meg noe kult fra Chile!!

11.og sist med ikke minst, det viktigste av alle mine spørsmål: kor mye savne du me???? (hvis du eventuelt savne me da, he-he)

Jeg savner bestevenninna mi mye. Det er faktisk sant. Det er litt rart å ikke ha noen man kan stole helt på, noen jeg kjenner bedre enn meg selv omtrent og en jeg vet jeg alltid kan sende melding til for å finne på noe sprell med. Så på en skala fra en 1 til 10 må det bli 10/10 ass.

Rikke:
12.i lure på om du har fått d type/vurdere å få d type.
 

Jeg har ikke fått meg type, og det er virkelig ikke noe jeg har planer om heller. De argentinske guttene er nok ikke av de mest trofaste guttene.

13.i lure også på om du drakk øl på oktoberfest.

Ettersom jeg synes øl ikke smaker noe særlig, så drakk jeg minimalt.

14.og så lure i på om vi to skal dra til Argentina sommeren 2013.

Ja, veldig gjerne! Men du må huske på at om sommeren er det rett og slett dritkaldt her. Men absolutt jeg er med!

15...og en ting til! Har hørt at det er mye hval å se langs kysten av Argentina. Stemmer dette? hvor må jeg dra får å se det?

Det stemmer. Det kan vi se i sør. Det er også pingviner der. Så da kan vi jo ta oss en tur til sør sommeren 2013 da.

Sara:
16.kor mye savne du å ha spansk me me og hans flatø? 

Kanskje det jeg savner mest av alt! Lett 10/10

Anonym:
17.va du usikker om du skulle reise eller ikke?

Var vel ikke noe usikker, for jeg visste det var dette jeg ville, men husker jeg noen ganger var redd. Jeg husker at det kom sånne øyeblikk der det gikk opp for meg hva det var jeg begikk meg ut på. Jeg var ekstremt redd for at jeg skulle få hjemlengsel og at jeg ikke skulle takle det.
Jeg tror det er veldig normalt å bli litt redd og være litt usikker fordi dette er en veldig stor besluttning å ta. Et år hjemmefra er et år hjemmefra, uansett hvordan man vrir og vender på det. Man vet jo ikke helt hva man har i vente, og da virker ting usikkert og skummelt. Jeg klarte egentlig aldri å glede meg 100% før jeg fikk vite familien. Da ble alt plutselig mer sikkert og jeg kunne se mer hva jeg gikk til, og derfor klarte jeg å glede meg. Men så klart, man må jo være sikker på at det er dette man vil, og ikke gjøre det andre årsaker. 

Amalie:
18.Jeg lurte litt på om hvordan det går på skolen, altså fagene. Hvordan skoleuka de ser ut og om det er vanskelig å henge med!

Jeg skal lage et innlegg om dette nåJ

19.har du noen tips om hvordan man får året godkjent. (lånte du bøker før du dro, som i norsk, matte, historie, naturfag osv.) Føler du at du henger litt etter. Er heller ikke spesiellt god i spansk... Skjønner bare noen få ord i en samtale, om jeg er så heldig..
 

Jeg skal ikke ta året som tellende og derfor ikke helt riktig person å spørre, men likevel så vet jeg jo litt. Her er skolesystemet annerledes, altså jeg har 3 måneder sommerferie, og det blir derfor ikke mye skolegang. Det er veldig forskjellig fra skole til skole i Norge hva de synes om denne saken. Min skole for eksempel er veldig behjelpelig, men jeg har som sakt selv valgt å ikke ta det som tellende. Men jeg vet i alle fall litt om hva man kan gjøre for å ta det som tellende. Det er klart at man virkelig må ville det og være klar over at det er hard jobbing som skal til. Om man har en god innstilling tror jeg ikke det er noe forskjell om man drar til usa eller annet land. Her er i alle fall noe man kan gjøre:
-      Matematikkurs. Det går jeg faktisk på nå. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi jeg har lyst siden matematikken her er ganske annerledes her. Nå går jeg gjennom R1 pensum, altså samme pensum som jeg skal ha når jeg kommer hjem.
-      Man bør nok ikke ta realfag om man skal ta det som tellende.
-      Man kan ta med de bøkene som er nødvendige fra Norge. Jeg vil ikke anbefale og velge å bruke året på å sitte med norsk skolearbeid, men er det det som må til for at man kan reise, hadde jeg lett gjort det også.
-      Når man kommer hjem tar man spanskeksamen som privatist og får dermed 5 timer mindre i uka, noe som fører til 5 timer der man kan jobbe med andre fag.

Må også legge til at man ikke trenger å være noe flink i språket før man drar. Jeg var seriøst elendig i spansk før jeg dro. Jeg satsa ikke noe særlig på spansken før jeg dro, siden jeg visste at jeg kom til å lære meg det. Spansken man lærer på skolen er også veldig forskjellig fra den man bruker. Alt blir annerledes når man plutsleig skal praktisere det.

På høyre side har jeg linket til noen blogger. Sigri og Øyvind er også her i Argentina, og de skal ta det som tellende, så det går ann å høre med de om de har noen tipsJ
Maaat.
Har forresten lagt merke til at dato og tidspunkt noen ganger er feil når jeg publiserer innlegg, så fra nå av skiver jeg dato og tidspunkt øverst i Argentinsk tid. 

5 kommentarer:

  1. Tusen takk, herlige deg! Du er så utrolig flink til å oppdatere! Tusen takk for tipsene, og at du er så ærlig :D Skal gå ordentlig inn i tenkeboksen nå! :D

    SvarSlett
  2. det var litt av en flott oppdatering. Jeg leste spesielt nøye det du hadde skrevet om ØL. Det er så artig å lese om dine refleksjoner.
    Hilsen mams. Otto hilser ogsåVOFFVOFF

    SvarSlett
  3. Spennende Sofie, det er fint at du har det bra. Men du kommer vel hjem igjen? :-) Paps

    SvarSlett
  4. Jeg er usikker pappa! Akkurat nå har jeg det så bra at jeg tror jeg flytter hit!! Det er så gøy når språket begynner å komme:-D

    SvarSlett
  5. Bra! ...... At språket begynner å komme :-) Paps

    SvarSlett