tirsdag 6. september 2011

Argentinerne

Hittil her jeg lagt merke til mye rart, morsomt, overraskende og bra med Argentinere. Ikke alt stemmer kanskje, og noe gjelder sikkert bare for akkurat Rio Cuarto, eller mine venner. Iallefall har jeg prøvd å liste opp en del ting jeg jeg kom på i farta.
  • Spiser ikke frokost
  • De fleste har hushjelp
  • Det kuleste i verden er rottehale, de kaller det "fashion".. jeg tar med saksa i morgen
  • Alle drikker fra samme kopper og flasker. På skolen står det en kopp ved vannautomaten, og den går alle å drikker fra. 
  • Det er ikke lås på doene, verken hjemme eller offentlig. Lukket dør = opptatt. 
  • Utålmodige
  • Man kysser på kinnet når man hilser, og sier hadet. Til alle sammen. 
  • Alle kan å danse. De ler like mye hver gang jeg forteller at i Norge "hopper" vi.
  • Å sove siesta gjør de fleste
  • I helgene starter festene rundt 12-1, og varer til kl 06. 
  • De er bestevenn med alle lærerne og snakking i timen er helt normalt, ja faktisk under prøver også. 
  • Flørting her går ut på å slå og sparke 
  • De fleste røyker
  • Det går mye i kaker, og alle kaker er med "dulche de leche"(liknende som hapå)
  • Kun de som sitter foran i bilen bruker belte
  • Drikker mye mate
  • Løshunder overalt
  • Facebook-veggen brukes som chat
  • Teller antall personer de har kysset. Jo fler jo bedre.
  • Er lave
  • Går med sko inne
  • Brus til alle måltid (jeg foretrekker aqua)
  • Vet lite om resten av verden, og tror at Norge og Italia er en dagstur i bil unna hverandre. 
  • Sover til langt på dag i helgene
  • ALLE er åpne og hyggelige
  • Kjører uten hjelm, og gjerne 4-5 stk på en scooter
  • Alle har husdyr
Nå ble denne lista plutselig veldig lang, og jeg kunne ha til og med ha skrevet mye mye mer. Tror det blir flere sånne lister utover året.
Meg og ett av mine husdyr - Elvis
Inspirasjon til dette innlegget fikk jeg også fra Sigri som er sør i Argentina. Besøk bloggen hennes: http://www.sigri-vivalavida.blogspot.com/

5 kommentarer:

  1. OOOOOOps! Ikke alt på den listen var like ønskelig at du gjør.................... Skrekk og gru. Men det går vel bra:-) Elvis var fole liten.klem fra mamma

    SvarSlett
  2. slapp av mamma, jeg tilpasser meg bare delvis.

    SvarSlett
  3. hehe, som å høre mammaen min! kjenne meg igjen i masse! Haha, har også snakket om at i Norge "hopper" vi, og er enig, foretrekker agua!

    SvarSlett
  4. Livet! Tenk så strenge, sure og kjedelig vi i Norge e

    SvarSlett
  5. hahaha, i like spesielt godt at rottehale går under "fashion"
    men kjenne me igjen i mye i og, og vurdere og henge me me på trenden om å bare tilpasse me delvis!
    foresten, flott innlegg kjære venninne! gleder meg allerede til flere lister

    SvarSlett