tirsdag 13. september 2011

på argentinsk marked

De to siste dagen har vært helt sykt innholdsrike. Dagene har bestått av å sove, høre på musikk og sove enda mer. Jeg har nemlig vært syk, og vært hjemme fra skolen. Eller i går så dro jeg på skolen, var der i 30 min før jeg ikke takla mer, og måtte ta en taxi hjem, noe som førte til en erfaring, nemlig taxi alene. Var redd for å skulle bli kidnappa eller noe, men det gikk fint. Noe som er mer interessant enn å høre om sykedagene mine er søndagen. Da dro jeg sammen med Tiago, David og Paula på et marked her i Rio Cuarto. Markedet var en blanding av boligmessa, bondens marked, jazzen, 17-mai og innflytterdagen.
folksomt
Det var alt for mye folk der for meg fra "bondelandet", i tillegg til at det var 28 grader. Da jeg sa at jeg syns det var dødsvarmt fikk jeg bare et stakkarslig blikk tilbake. "Sofie, dette er vinter. Hvordan skal du klare å takle sommeren om du syns dette er varmt?". Ja, hvordan skal jeg takle det. Uansett, så velger jeg å ikke klage på varmen. Iallefall ikke enda. På markedet gikk vi for dem meste rundt å så på alt fra utstillinger av proteser, griser, forskjellig type drinker og store traktorer. Egentlig var det ikke traktorer, men siden jeg ikke har greie på gård kan jeg ikke navn på slike STORE maskiner.
Fernet - argentinas stolthet når det kommer til alkohol, hadde så klart sin egen stand der gratis drikke ble utdelt
Mens vi gikk å lette etter AFS sin stand(som vi aldri fant), kom vi forbi en sånn gauchooppvisning. Gauho er Argentinas svar på cowboy (i følge wikipedia). Det er iallefall typisk argentinsk, der de har på seg spesielle klær. Og det var artig å endelig få se det alle hadde fortalt meg om.


Nå er formen mye bedre, og jeg har tatt en dusj, så nå skal snart jeg og Tiago ut å handle ny adapter til meg. Klarte så klart å ødelegge den andre. Det blir også skole i morgen, noe som gledes siden jeg ikke har vært med klassen siden torsdag. Savner de faktisk!
Noen av mine søte klassekammerater
Forresten så må dere kommentere, fordi det er gøy for meg. Også kan dere godt skrive om det er noe dere vil jeg skal skrive om. Vet liksom ikke hva dere synes er interessant å vite. (har tatt bilder klart av huset og byen, så det blir vel neste).

6 kommentarer:

  1. God bedring Sofie. Synes du skriver en fin og innholdsrik blogg. Så morsomt å følge dere der borte, føles liksom ikke så langt unna, når vi ser at dere har det så bra. Savner deg, og ditt smittende humør, men samtidig glad for at andre får gleden av å være sammen med deg. Kos deg videre <3
    Klem fra Mary :-)

    SvarSlett
  2. Bra at du er i form igjen. Jeg vil gjerne se bilder av huset du bor i, skolen din og byen. Det hadde jo også vært artig om du prenterte fam din litt bedre. Har bare sett et avstandsbilde av din vertsmor og pappa (er han der). Har du stor familie??? Stor klem fra mamma i Norge:-)

    SvarSlett
  3. Hei fi, kan du ta bilde av rådhuset? Hva heter ordføreren? Hvor mange sitter i kommunestyret? Når og hvor ofte er det kommunevalg? Hva heter det største partiet? Klem fra Paps :-)

    SvarSlett
  4. Hvem har tegnet huset du bor i? Og skolen? Kan du ta bilder av huset og skolen samt legge inn plantegninger? Det hadde vært veldig interessant.

    Haha.

    Men en ting som faktisk hadde vært gøy var om du kunne intervjue noen av vennene og familien din på det nivået av spansk du er nå (og skrive både på norsk og spansk). Det blir jo sånt som "Que quieres beber?" og "De donde eres?", men da får du litt øving og vi kan lære spansk også.

    Dessuten skal du få en hjemmelekse: du skal oversette hele "Me gustas tu" av manu chao til norsk.

    Me gustas tu, te echo de menos, mi corazon late para ti

    besos guapa <3

    SvarSlett
  5. Bra du er frisk igjen! Utrolig gøy å lese bloggen din :---D

    SvarSlett
  6. Hvor mange legekontor er det i byen din? Hva heter kommunelegen? Hva er innbyggernes standpunkt til alternativ behandling? Er det medisinutdanning i distriktet? Det hadde vært veldig interessant.

    Rikke

    SvarSlett