lørdag 24. september 2011

Diskusjon om homofili

Enda en helg i gang. Denne helga består av bursdagsfeiringer. I går var det Carlos som skulle feires, mens i dag er det Flor, begge i klassen til Paula.Gårsdagens festligheter var det som på vanligvis mat, etterfulgt av dans og snakk. Dro "tidlig" hjem, ca kl 2. En fin kveld, igjen.
Bildet er ikke fra i går, men det var tiltrengt et bilde her. 
 På fredag var det diskusjon på skolen. For første gang klarte jeg faktisk å følge med i hva som ble sakt. Det var nemlig diskusjon om homofili, noe som jeg visste det var et annet syn på her enn i Norge, men at det var så forskjellige syn, visste jeg ikke. Det var vel kanskje like greit at jeg ikke kunne uttrykke meg, siden ordforrådet ikke strekker helt til der, for jeg ble virkelig provosert.  Utspill som "homofile er ikke personer" fikk ikke folk til å rynke på nesa, ikke engang læreren. Det er så utrolig forskjellig. Det skal sies at ikke ALLE var enig i dette, noen synes også homofili var greit, men jeg ble bare sjokket over at noen kunne mene det.

Her skulle det egentlig være et bilde av meg som laga mat, men så ville ikke bloggen laste opp bilder. Ikke det at det var så relevant bilde, men bilder er bra. Uansett, dere får tenke dere til et bilde av meg der jeg står å lager mat.

Hvis dere synes at jeg klager på varmen, så skal jeg ikke det nå, nå skal jeg klage på kulden. På torsdag begynte det plutselig å regne, for første gang siden jeg kom. Og det var ikke bare litt, men det hølja ned. Kjempetiming at jeg var i byen uten jakke. Megan og jeg sprang fra butikk til butikk. På fredag skulle vi male, men jeg måtte bare gå inn fordi det var så kaldt. Jeg hadde vel og merke ikke kledd meg for kulden, for hvordan skulle jeg vite at det var kaldt, når det de siste 2-3 ukene har vært t-skjortevær!?!

Jeg har egentlig ikke noe mer å fortelle, for tiden er det litt kjedelig. Det er liksom ikke noe spesielt som skjer, men jeg tenker slik at hjemme i Molde så er det ikke alltid kjempegøy heller. Det er jo flest hverdager, og jeg tror hverdagene blir artigere når jag kan språket, som forhåpentligvis blir veldig snart.

2 kommentarer:

  1. Hei Sofie. Så flott at du reflekterer på kultur- og samfunnsspørsmål. Det er spennende. Flott at du ikke lar deg vippe av pinnen om ikke alt er "fest og moro". Her i Molde er det også mest hverdager. Klem fra mams

    SvarSlett
  2. Interessant diskusjon om homofili. Land og samfunn utvikler seg jo ikke helt i takt. Tenk på at homofili var forbudt i Norge frem til 1972. Det er egentlig ikke så lenge siden. Paps

    SvarSlett