fredag 30. september 2011

Å velge noe litt annerledes

For ca to år siden bestemte jeg meg helt sikkert for at jeg ville være utvekslingsstudent. Hvor jeg ville var enda ikke klart. Det var jo så mange land å velge i. Det var ingen tvil om at jeg ville over Atlanteren, men til hvilket land? USA streifet tanken. USA som vi vet så mye om, der jeg kjenner noen og der jeg kan språket nogen lunde fra før. Jeg fikk hele tiden høre hvor utrolig det er å reise til Sør-Amerika. Tanken fristet, men hva visste jeg om Sør-Amerika. Jo, veldig lite. Jeg så for meg hus bygget av stein uten strøm og vann. Internett hadde ingen hørt om, og at hester enda ikke var byttet ut med biler. Jeg så for meg indianere som satt rundt et bål. Hvordan skulle liksom jeg passe inn i en sånn kultur?
Indianerbilde fra google
Ok, nå setter jeg jo helt klart ting veldig på spissen. Poenget er at jeg ikke visste mye om Sør-Amerika, og derfor virket det så skremmende. Jeg bestemte meg iallefall for å sette meg ned å lese om hver enkelt land. Jeg laget lister over ting jeg likte/ikke likte over hvert land. Til slutt gjorde jeg rett og slett det så enkelt at jeg valgte det landet som jeg synes hadde flest positive sider. Nemlig Argentina.
Sigrid og det argentinske flagget
At dette landet ble det endelige valget har jeg ikke angret et sekund på. Jeg føler meg heldig som får oppleve denne fantastiske kulturen, får lære et nytt språk og lære å kjenne de mest åpne menneskene. Jeg kan kun snakke for Argentina, men regner med at det er relativt likt i hele Latin-Amerika når det kommer til åpenhet. Her blir alle tatt i mot med åpne armer, og tatt inn i familien, som om man alltid har bodd der. Selv om alt virkelig er snudd på hodet her, ja til og med månen motsatt, så er det også overraskende likt. Man spiser normal mat, dusjer hver dag, går på skolen, trener, henger med venner, drar på fester, går på shopping, drar på kafé, overnatter med hverandre, baker, sover, kaster papir i do, drikker vann fra springen, og slik kan vi fortsette lenge. Det er ikke så skummelt som det høres ut som.
Søster og meg - tenk så heldig jeg er som har ei så fantastisk søster
Jeg føler jeg har lært verden bedre å kjenne. Før var jeg kun kjent med Europa og USA. Nå føler jeg at jeg har "utvidet horisonten". Jeg har lært et helt nytt kontinent å kjenne! Jeg føler allerede etter 6 uker at jeg er mer åpen for andre kulturer. Jeg ser at det er mye bra med den norske kulturen som jeg verdsetter høyt, og som jeg velger å beholde her, men det er også utrolig mye som er så fantastisk med den argentinske, og andre sør-amerikanske land som jeg kommer til å ta med meg tilbake til Norge.
Et fint bilde av meg
Det jeg prøver å si er at når man skal reise på utveksling bør man se mer åpent på alle land. Alle land har forskjellige ting å by på. Alle land har negative og positive sider. Jeg tror det er lurt å sette seg ned å finne ut hvilket land som passer for akkurat DEG. Det er jeg glad for at jeg gjorde. Argentina passer meg perfekt. De lover et åpent folkeslag, noe som har stått til forventningene, og det er vel det jeg liker aller best med landet.

Har du tenkt deg/vært/er på utveksling? Hvor?

2 kommentarer:

  1. Hei Sofie
    jeg må bare si, at dette må da være bra reklame for alternativ landevalg:-) Artig å lese. Klem fra mams

    SvarSlett
  2. Du er tøff!
    Hilsen Rikke og Tormod

    SvarSlett