onsdag 18. januar 2012

tanker om hjemlengsel

I dag er det 5 måneder siden jeg forlot Norge. 5 lange måneder siden jeg så mine beste venner og min fine familie. 5 korte måneder siden jeg kom til dette fantastiske landet. 5 raske måneder med vanvittig mange opplevelser.

Noe av det jeg bekymret meg mest for før jeg kom hit var hjemlengsel. "Tenk om jeg bare kommer til å gråte. Tenk om jeg bare vil hjem. Tenk om dette ikke går over." var tanker som surret rundt. Jeg har tidligere opplevd at hjemlengsel er noe jeg kan komme meg gjennom med en god innstilling, og er sikker på at denne erfaringen har hjulpet meg mye. Jeg var også forberedt på at om hjemlengselen skulle komme, skulle ikke en skypesamtale eller melding til mamma og pappa være det første jeg skulle gjøre. Nei, faktisk ikke i det hele tatt. Skulle hjemlengselen komme hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle komme meg ut, bli med på alt jeg kunne, uansett hvor tungt det var - å sitte hjemme å gråte er tyngre.

De første dagene gikk og jeg klarte meg overraskende bra. Husker morgenene var litt tyngre enn kveldene. Men hjemlengsel? Det hadde jeg aldri. Jeg husker jeg nesten gikk å ventet på å få et skikkelig slag i trynet, der det eneste jeg ville var hjem. Jeg venter fortsatt.

Jeg har ikke én gang felt tårer med grunn av hjemlengsel her, noe jeg aldri hadde trodd før jeg kom hit. Jeg har faktisk aldri hatt hjemlengsel heller. Ja, det har vært dager og stunder der jeg har tenkt "hva gjør jeg her?", der alt bare har virket håpløst, men tanken om å skulle dra hjem, har aldri slått meg.

Det jeg prøver å si er ikke at "nei, dere kommer ikke til å få hjemlengsel". Det blir feil, for det er det mange som får. Jeg har vært heldig. Det jeg derimot prøver å si er at dere som skal reise ut bør tenke over hva dere vil gjøre om dere kommer i situasjonen. Om det ikke er tenkt gjennom kan en telefon til mamma virke som den beste utveien, noe som nok bare gjør det verre - både for deg og for mamman din.
Mine beste venner. Ikke rart jeg savner dere innimellom

Min fantastiske familie - Det er ikke tvil om at jeg gleder meg til å se dere igjen


For en stund siden fikk jeg spørsmål om jeg kunne legge ut tips til hva man skulle pakke med seg. Fikk spørsmål om jeg kunne skrive dette i februar siden det er noen som reiser ut da. Er det forsatt interesse for det? Er det eventuelt andre ting dere vil jeg skal skrive om? 

4 kommentarer:

  1. Hei Sofie. Jeg må si, at jeg syns du skriver reflektert. Jeg husker hvor mye hjemlengsel du hadde da du var på internasjonal sommerleir (LPC), og hadde i min stille sinn tenk...............oooops kanskje det ble slik igjen. Du har vært forberedt på AT du kunne få veldig hjemlengsel, og tenk hvordan du skulle forholde deg til det. Det syns jeg er artig at du skriver om. Du pleier å si at det er forskjell på hjemlengsel og på å lengte hjem:-)
    Og det er jo nesten rart om ikke slike følelser skulle oppstå:-). Kos deg Sofie. Snart er de neste 5 måneder gått, og vips er du hjemme. Klem fra mams

    SvarSlett
  2. Jaa, det er fortsatt interesse for pakketips!! :-) hvis du kommer på ting man kanskje burde være obs på at man ikke får kjøpt der nede settes det også pris på. F.eks. lurer jeg på om det selges rettetenger der?

    SvarSlett
  3. Jeg savner deg også lisse Fi <3

    SvarSlett
  4. jaaa ! også kan du skrive litt om språket ? hvor lang tid det tok før du klarte å holde en samtale :) skal til argentina selv om noen nmd,, og eg ganske spent på hvordan det kommer til å gå !

    SvarSlett